DriveGreen magazin - Green je IN

Ne bi trebalo da nam i ovo postane “normalno”

Da li bi pristali da plaćate mesečnu rentu za korišćenje grejača sedišta u svom sopstvenom automobilu koji ste pošteno platili?

Mesečna renta za korišćenje grejača sedišta

Da li bi pristali da plaćate mesečnu rentu za korišćenje grejača sedišta u svom sopstvenom automobilu koji ste pošteno platili?

Evo ima već neko vreme kako se govorka o tome da proizvođači automobila imaju nameru da dodatno zarade tako što će da uvedu pretplatu na pojedine funkcije u automobilu. Logično je prvo pomisliti – dobro, žele da naplaćuju godišnju ili mesečnu “rentu” na softver sateltske navigacije, ili već neki drugi elektronski sistem. Uz pretpostavku da bi onda bili o obavezi da kupcu prilikom svake obnove isporuče “apdejtovanu” verziju, onda bi sve to imalo smisla. Na primer da prilikom servisa ili jednostavnim povezivanjem i apdejtovanjem softvera, vozač dobije nove ažurirane mape satektska navigacije. Ili nov poboljšanji softver elektronske kontrole stabilnosti. Šta god, ali da to ima nekog smisla.

E, desilo se da neki od najpoznatijih proizvođača automobila imaju ideju da rade nešto što baš nema nikakvog smisla. Konkretno BMW je počeo da naplaćuje mesečno za korišćenje grajača sedišta. Tako ova usluga u Velikoj Britaniji mesečno košta 15 funti. Čelnici bavarske kompanije su se dosetili da ovu odluku opravdaju time kako je to zapravo pogodnost za korisnike, jer tokom letnjih meseci, kada grejači sedišta nisu potrebni, ne moraju da plaćaju, pa na taj način štede.

Da od ovoga ne zaboli glava koliko je besmisleno, bilo bi smešno. Ne znam sa čime bi ovako nešto moglo da se uporedi. U principu je isto kao da neko kupi stan, ali investitor mu kaže kako mora da plaća mesečno za korišćenje klima uređaja. Pa čekaj, kada sam kupio stan, kupio sam i taj klima uređaj, a takođe plaćam i struju da on radi. Kada mu istekne garancija platiću za njegovu popravku i ostavi me na miru! Isto važi i u slučaju automobila - kupio sam auto, a to znači da sam kupio i grejače u sedištima. Ti grejači se napajaju strujom iz alternatora koji sam takođe platio, a taj alternator pokreće benzin koji sam takođe ja platio. Pa koliko još treba da se objašnjava i šta nije jasno?

Sličan stav po ovom pitanju ima većina ljudi sa kojima sam pričao na ovu temu, samo se plašim da ovo naše prvobitno zgražavanje ovakvom odlukom jednog od najvećih u automobilskoj industriji, vremenom ne postane manje besmisleno, pa da na kraju postane sasvim normalno. Da nam postane normalno da doplaćujemo za nešto što smo već platili i da se jednog dana pitamo zašto smo se uopšte ovako čudili jednoj tako normalnoj i uobičajenoj praksi.

Kupci sami teško mogu da se ujedine i pobune, ali zar ne postoje neka udruženja za zaštitu kupaca? Za pretpostaviti je da veliki broj ljudi ima mnogo većih problema, pa može da zvuči kako se ovde priča o nečemu nebitnom. Zar je važno sada kada je svet u globalnoj krizi i na ivici rata, nekih tričavih 15 funti za automobil koji košta 50.000 funti? Kada se tako postavi pitanje, zvuči kao da ovde pričamo o nečemu zaista nevažnom. Ipak, ovde se radi o zdravom razumu i o tome šta može da “prođe”, a šta ne može. Ovo ne bi trebalo da ne može da “prođe”, jer jednostavno nema logično utemeljenje.

Počinje se često od sitnica, a pitanje je šta je sledeće? Ne znam, možda da se neko seti kako treba da plaćamo za vazduh koji dišemo? Ne šalim se. Mogu auto kompanije, uz ko zna čiju podršku, jednog dana da nam objasne kako ne bi imali vazduha da oni nisu prešli na električni pogon, pa da smo dužni da plaćamo rentu za vazduh, kako bi oni mogli da povrate ulaganja u tehnologiju koja nas je spasila. Nažalost, ovo sa grejačima sedišta je očigledno već “prošlo”, a pitanje je šta je sledeće…   |