OK, zbog naslova smo odlučili da upotrebimo reč “najjeftiniji”, pridev koji prodavci i proizvođači automobila sa razlogom ne vole, ali ovde pričamo o pristupačnim automobilima. U stvari, pričamo o tome kako ih više nema…
Pre samo nekoliko godina sličan tekst je mogao da bude naslovljen i sa: “koji nov automobil kupiti za 10.000 evra”. Danas to nikako nije moguće. Da budem precizniji, nekada je je moguće bilo napisati – “koji nov automobil kupiti po ceni do 10.000 evra”. Kada se sada pogledaju cenovnici, situacija je prilično zastašujuća.
Nekada je bilo moguće za oko 8.000 evra kupiti novu Dačiu Sandero ili Logan sa sve klimom i još ponekim korisnom sitnicom. Znam, tada su i polovni automobili bili pristupačniji, pa je na placevima polovnjaka za tih 8.000 evra moglo da se kupi svašta nešto, mnogo komfrnije i udobnije od skromne Dačije. Ipak, mnogi su išli logikom – bolje da dodam još malo, pa kupim nov auto, umesto polovnjaka. Danas Sandero Stepway startuje sa nešto iznad 15.000 evra, dok je Logan nepunih 15.000 evra. I jesu danas Dacia automobili bolji nego pre, ali ne dvostruko.
Da je kupovina novog automobila danas nemoguća misija za prosečnu porodicu je više nego očigledno. Jedan od najpristupačnijih automobila na tržištu trenutno je Hyundai i10, čija cena kreće od nepunih 12.000 evra. A ovaj model, iako jedan od najboljih u klasi, nikako nije porodični automobil.
Primera je bezbroj - Toyota je model Aygo ugasila i zamenila ga je mikro krosoverom Aygo X, čija cena je oko 16.000 evra. Dobro se sećam da je po toj ceni svojevremeno prodavana prva generacija Nissana Qashqai! Da, cene se nisu premesitile iz jedne u drugu klasu, već su preskočile dve klase.
Bilo bi lepo reći kako je danas za prosečan automobil potrebno platiti kao za prosečan stan, ali i cene nekretnina su se vinule u neke potpuno nerealne visine. I svako ima neke svoje razloge – proizvođači automobla pominju čipove, investitori cene građevinskog materijala i tako redom…
O premijum automobilskim brendovima bolje da se ne govori. Na našem tržištu je nedavno debitovao Range Rover Sport. Njegova cena startuje od astronomskih 104.000 evra! Svi dobro znamo za koju klasu automobila su nekada bili “zaduženi” šestocifreni iznosi u evrima. Ovde nije u pitanju najprestižniji Range Rover, onaj namenjen britanskoj krajevskoj porodici, već njegova Sport verzija, koja je kao pristupačnija… Više kao “every day” premijum SUV…
I nije ovo pisanije na račun proizvođača automobila, samo se čudim i voleo bih, kao i većina, da shvatim kako tržište funkcioniše. Imali smo krizu, tamo još 2008/9 godine, kada su cene automobila pale drastično, a sada je kriza dovela do toga da cene porastu. Čipovi, ratovi, šta god bili razlozi, bilo bi lepo da znamo dokle će sve ovo da traje, pa da možemo da planiramo kada da kupujemo automobil. Što nov, što polovan, jer sa skokom cena novih vozila i polovnjaci su postali besmisleno skupi… |