Peugeot je modelom 308 SW uspeo da dokaže da vladavina krosovera ne treba da se prihvati zdravo za gotovo, jer karavani itekako imaju šta da kažu, čak i kada je X faktor u pitanju
Automobilska evolucija je kompleksna… Prvo je bilo vreme kada su karavani bili dosadni. Pa je u jednom trenutku, tamo negde devedesetih godina, došlo vreme da postanu itekako atraktivni. Setimo se samo Volvo karavana, kao i Audijevih sportskih Avant modela. Trenutno je aktuelno neko čudno vreme, koje nas uči da se poništava sve osim SUV i krosover modela. Nestaju neki legendarni sedani, kupei više nikoga ne zanimaju, a tek karavani… Šta to, uopšte, beše karavan?
E, Peugeot je odlučio da nas podseti na neka stara dobra vremena. Toga smo bili svesni već po preuzimanju automobila, jer naša prva reakcije je bila da 308 SW uživo izgleda mnogo atraktivnije nego na fotografijama. Posle toga su povremeno stizale potvrde od prolaznika koji su nas zapitkivali o tome koji je to model u pitanju, koja je to boja, koliko ima konja, maksimalna brzina, a jedno od pitanja je bilo – jel’ to “abart” verzija?
Kako god pitanje glasilo, jedno je jasno, a to je da Peugeot 308 SW u GT verziji koja se našla na našem testu, privlači pažnju prolaznika bez obzira na pol i godine. Zato ćemo mi izbeći da mnogo pišemo o dizajnu, a zadržaćemo se samo na opasci da fotografije koje vidite ovde sigurno nisu dovoljne za pravi utisak. On je uživo daleko bolji.
Kao što je kod najnovije verzije modela 308 SW Peugeot promenio neka pravila dizajna karoserije, francuski proizvođač je još odavno promenio neka osnovna pravila kada je uređenje kabine u pitanju. Tako nas i u ovom modelu dočekuje neobičan kokpit sa malim upravljačem smeštenim nisko, tako da se na instrumente gleda preko obruča, a ne kroz obruč upravljača. Na ovo rešenje smo se odavno navikli i zapravo uopšte nije loše. Čak je i logičnije, jer su instrumenti postavljeni visoko, praktično kao “hed ap” displej.
Ipak, kada su instrumenti u pitanju imamo jednu zamerku. U pitanju je originalna Peugeot-ova digitalizovana instriment tabla sa 3D efektom. Veoma je atraktivna, ima nekoliko živopisnih modova, ali ipak nije pregledna kao klasična analogna rešenja ili digitalna rešenja koja oponašaju analogne instrumente. Ovaj put je atraktivnost ipak prevagnula na račun praktičnosti. Naravno, vozač se na to navikne posle nekog vremena, ali ipak činjenica je da bi instrumenti mogli da budu pregledniji.
Centralnom konzolom dominira još jedan blistavi monitor. On je besprekorno organizovan, a ispod njega se nalaze velike “tač” komande kojima se biraju osnovni modovi multimedije, poput navigacije, telefona, muzike i klimatizacije. A kada god “zalutate” u nepreglednoj šumi informacija, uvek je tu veliki praktični “home” taster. Praktično i jasno.
Što se tiče završne izrade i izbora materijala, moglo bi se reći da se između GT verzije modela 308 SW i premijum modela, primećuje sve manje razlika. Prednja sedišta su komforna, a između njih se nalazi masivan centralni greben sa tapaciranim odmorištima za ruku i za vozača i za suvozača, kao da smo u nekom modelu D segmenta.
Jedan detalj nam je zasmetao, ali napominjemo da je to subjektivno. Naime, na testu se našla verzija sa automatskom transmisijom, a klasična ručica menjača je ustupila mesto prekidaču. Time je oslobođen dodatni prostor, ali potrebno je malo privikavanja. Takođe, nije više moguće tokom lagane vožnje nasloniti desnu ruku na ručicu menjača, što je godinama sticana navika.
Kada smo već kod menjača, pomenimo i motor. Pomenuli smo da su nas prolaznici pitali koliko ovaj auto ima konja i koliko brzo ide. Morali smo tada pomalo da ih razočaramo, jer izgled karoserije govori da je u pitanju sportski automobil od 250 konjskih snaga. Ipak, ispod prednje haube se nalazio poznati 1.5 dizel motor od “samo” 130 konjskih snaga.
On snagu prenosi do prednjih točkova preko osmostepene automatske transmisije. Ceo ovaj paket je više nego dovoljan. Automobil u redovnim uslovima vožnje odlično ubrzava, prvenstveno zahvaljujući odličnom obrtnom mometu i fenomenalnom menjaču. Tek kada brzina poraste, postaje jasno da nije u pitanju automobil od pomenutih 250 konjskih snaga. Tada shvatate da se zapravo nalazite u veoma udobnom i veoma prostranom porodičnom karavanu čiji je jedini greh što tako dobro izgleda da vas navodi na zaključak da je u pitanju sportski automobil.
Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDI 130
Motor R4, dizel
Zapremina 1.499 ccm
Snaga 96 KW/130 KS pri 3.750 o/min
Ob. moment 300 Nm pri 1.750 o/min
Transmisija automatska, osam stepeni
Pogon na prednjim točkovima
Ubrzanje 0-100 Km/h 10,3 s
Maks. brzina 205 km/h
Dimenzije 4.636 x 1.852 x 1.444 mm
Prtljažnik 608 l
Rezervoar 52 l