Početkom ove godine predstavljena je redizajnirana verzija jednog od najatraktivnijih SUV modela današnjice, Range Rover Velara. Vožnjom na otvorenom putu podsetili smo se još jednom svih njegovih kvaliteta
Range Rover Velar je zaista poput najboljeg vina. Stariji je od većine konkurenata, ali je od većine i bolji. Predstavljen još 2017. godine Range Rover Velar je pre nekoliko meseci prošao kroz drugi redizajn, a čini se da danas ne postoji nijedan SUV model na tržištu koji bolje kombinuje minimalizam i avangardu, ali u isto vreme diskretnost i upadljivost.
Veći deo testa smo obavili po izuvijanim putevima Šumadije, a teško je proceniti gde ovaj automobil privlači više pažnje, na ulicama Beograda ili na potevima daleko od naše prestonice. Upravo ta kombinacija minimalističkog stila i moćnog nastupa je izgleda dobitna kombinacija ove formule zvane Velar.
Do kraja testa smo se pitali da li bi on bolje pristajao nekom britanskom plemiću, ili tamnoputom reperu? Točkovi velikog prečnika bi bili dobar dekor u nekom spotu, ali kompletan dizajn modela Velar predstavlja školski primer odmerenog dizajna i elegancije, kao da je u pitanju oficijelno prevozno sredsvo britanske kraljevske porodice.
Ali, pre svega, postavljamo pitanje sami sebi – šta je zapravo Velar? Kojoj on klasi pripada? To nije do kraja definisano ni šest godina posle promocije. Jasno je to da on pripada popularnom SUV ili krosover segmentu, nazovite to kako god hoćete. Sam proizvođač ga smešta između modela Evoque i Range Rover Sport-a, iako cenom Velar veoma lako stiže starijeg brata. Nije ista klasa, ali potpuno je jasno da Velar vrlo lako može da privuče nekog ko razmišlja o Audiju Q7.
Iako se ne odriče terenskih karakteristika u potpunosti, Velar je prvenstveno namenjen vožnji na asfaltu, ima odličnu dinamiku, pa nije teško zamisliti scenario da neko umesto u salon sa Porsche logom, uđe u salon Land Rover-a. Raspon cena modela Velar i njegova koncepcija su takvi da može da „ukrade“ i kupca modela Macan, ili Cayenne. Sve je moguće, a zaključak je jedan – Velar je pozicioniran tako da konkuriše mnogima.
Redzajn karoserije je pilično diskretan, a mnogo više inovacija zatičemo u kokpitu. Centralna konzola sa dva ekrana osetljiva na dodir, gde je donji namenjen komandama klimatizacije, kod nove verzije zamenjen je još svedenijim rešenjem. Na vrhu centralne konzole se nalazi samo jedan blago zakrivljeni plutajući ekran dijagonale 11,4 inča. On objedinjuje sve komande, a automobil je potpuno oslobođen fizičkih komadi.
Sve to doprinosi kreiranju neverovatno elegantnog i svedenog enterijera koji prosto pleni dizajnom. Ipak, potrebno je privići se na sistem upravljanja putem jednog ekrana. Naša prvobitna briga je bila prilično neosonovana, jer posle kratkog perioda privikavanja smo se potpuno srodili sa ovim naprednim interfejsom.
Ono što vožnju dodatno olakšava su sada već tradicionalne Range Rover komande na upravljaču, koje mogu da menjaju funkciju. Nisu to one ozloglašene i komplikovane tač komande kao u Mercedesu. Ovaj sistem je dobro rešen, jer ove komade nije dovoljno samo dodirnuti, već je potreban i mehanički pritisak uz obavezno „klik“, tako da ne postoji način da se nehotično pritisne pogrešna komanda tokom korišćenja „na slepo“.
Pozicija sedenja je nešto što će mnoge „kupiti“. Recimo da smo se za upravljačem Velara osećali kao da vozimo tenk. Ne mislimo na preglednost, koja i nije tako loša, nego na osećaj moći koji imate. Visoka pozicija, duga masivna „hauba“ koja se pruža ispred i neposredan odgovor na pritisak pedale „gasa“ kojom god brzinom da se krećete, zaista daju impresivan utisak.
Poređenje sa vojnim vozilima ili brodovima se tu ne završava. Čini nam se kao da bi bila prava šteta ovaj automobil kupiti sa nekim od četvorocilindričnih motora iz ponude. Testirani automobil je pokretao trolitarski šestocilindrični dizel koji se oglašava zvukom koji predstavlja kombinaciju brundanja jahte i sportskog automobila, tako da svako ubrzanje subjektivno izgleda još ubedljivije.
A i objektivno, ubrzanja su odlična. Tačno 300 konjskih snaga i 650 njutnmetara obrtnog momenta su sasvim dovoljni da ovaj dve tone težak automobil do sto kilometara na čas stigne za samo 6,5 sekundi. I elastičnost je zahvaljujući osmostepenoj transmisiji prilično ubedljiva.
Inače, Velar mnogo toga deli sa modelom bratske kompanije, Jaguarom F-Pace, što znači da se snaga uglavnom šalje na zadnju osovinu, dok se prednji točkovi angažuju po potrebi. U vožnji po asfaltu se Velar isuviše dobro ponaša da bi od njega mogli da očekujemo neke spektakularne terenske sposobnosti, jednostavno, čuda nisu moguća. Ipak, klirens od 251 milimetra i sposobnost da se gazi voda dubine 65 centimetara ga čine neuporedivo sposobnijim od standardnih automobila.
Takođe, ne treba smetnuti s uma da je tu i 4x4 pogon, koji je tokom zimskih meseci često neprocenjiv i sve će biti kako treba, samo dok vlasnik ovog automobila ne pomisli da je kupio automobil koji može isto što i Land Rover Defender. Ali, ne brinite, Velar lagano može da se nosi sa off road avanturama koje su daleko zatevnije od onih u kakve njegov prosečan kupac ima petlju i nameru da se uopšte upušta.
I na kraju da se osvrnemo na pitanje sa početka ovog teksta – da li je Velar mangup ili gospodin. Odgovor na to pitanje najviše zavisi od vozača, jer u pitanju je automobil koji može da bude sve što poželite od njega. Kako god da se ponašate, on će da vas prati. Odvešće vas sa stilom pred luksuzni hotel, biće upadljiv ispred nekog popularnog kafića, ali neće odustati ni od izleta u prirodi.
Range Rover Velar
Motor R6, dizel, turbo
Zapremina 2.996 ccm
Snaga 221 KW/300 KS pri 4.000 o/min
Ob. moment 650 Nm pri 1.500 o/min
Transmisija automatska, osam stepeni
Ubrzanje 0-100 Km/h 6,5 s
Maks. brzina 230 km/h
Pogon na sva četiri točka
Dimenzije 4.797 x 2.041 x 1.678 mm
Prtljažnik 735 l
Masa 2.049 kg
Rezervoar 68 l
U poseti – Vinarija Eden, raj na obroncima Kosmaja
Veći deo testa Range Rover Velara smo obavili na putevima u okolini Kosmaja gde je ovaj SUV još jednom potvrdio da je jedan od lidera u segmentu kada su vozne karakteristika na asfaltu u pitanju. Ovu priliku smo iskoristili i da posetimo vinariju Eden. Ona se nalazi u selu Ranilović svega šezdesetak kilometara od Beograda.
Čini nam se da lepši vinski raj tako blizu prestonice nismo mogli da pronađemo. Eden je relativno mlada vinarija, igrom slučaja ispostavilo se da je podignuta iste 2017. godine kada je predstavljen i Range Rover Velar, a otvorena četiri godina kasnije.
Sedam hektara vinograda posađeno je 2014. godine praktično na pet različitih tipova tla, od teške gline, preko partija gde ima škriljaca i školjki ispod tankog sloja zemlje, pa do klasične smonice. Postavka loze različitih vrhunskih klonova izvršena je laserski, na severu deo sovinjona i u manjoj meri semijon, na jugu crvene sorte, dva kebernea i merlo, te sovinjon, šardone.
Ono što se po dolasku na ovo mesto prvo primeti, pre samih vina, je objelat. Kombinacija rustične opeke i modernog stila bila je savršen ambijent za fotografisanje našeg test automobila.
Sama vinarija je podignuta na vrhu jednog od mnogobrojnih kosmajskih brežuljaka i potpuno je okružena sa oko 15 hektara vinograda. Ovakva pozicija garantuje da će ovaj atraktivan objekat i u godinama koje dolaze biti okružen zelenilom i da će pružati užitak u miru, tišini, cvrkutu ptica, povetarcu i pogledu koji seže mogo dalje nego što smo u gradu navikli.
Ono što smo tokom boravka u vinariji Eden saznali, a što nam se posebno dopalo je to da sva vina nastaju iz sopstvenih zasada u neposrednom okruženju vinarije. Grožđe se ne kupuje od drugih proizvođača, niti se uvozi. To ovoj mladoj vinariji omogućava da proizvodi autentična vina koja su iz godine u godinu sve bolja.
Imali smo piliku da degustiramo šardone iz istog zasada, ali iz četiri različite godine. Istinski vinski poznavaoci to vrlo dobro znaju, ali mi smo bili iznenađeni koliko samo klima i sama godina utiču na konačni proizvod. U svakom od vina koje smo imali priliku da probamo smo neizmerno uživali, a na kraju se cela degustaciona avantura uparivanja vina i hrane završila neugodnim pitanjem – kako ćemo ikada više moći da uživamo u bilo kom “običnom” vinu…
Vinarija Eden je otovorena i za posetioce. Radnim danima vinarija je za posete otvorena od 11 do 16h, a vikendom od 11 do 19h. Moguće su i grupne posete. Prostrana i komforno nameštena degustaciona sala ima 24 mesta, ali i mogućnost proširenja. Potpuno je okružena staklima, a tu je i prostrana terasa sa više od 40 mesta.
Vinarija je otvorena za posete i postoji više opcija kada su degustacije vina u pitanju. Više informacija i kontakt možete da pronađete NA LINKU